close
تبلیغات در اینترنت
< بررسی اعجاز علمی قرآن ، موجودات زنده در سیاره ه

آخرين ارسال هاي انجمن

عنوان پاسخ بازديد توسط
1 6264 aminmoin
2 6710 aminmoin
7 8321 mehdi23
3 8638 mohammad1
1 6845 baran
0 6089 meshkat1373
1 6348 rahpoo
1 7313 maryaam
3 7160 rad69
0 3612 rahpoo
0 1748 rahpoo
0 2086 rahpoo
0 1478 rahpoo
0 11931 rahpoo

بروز بودن

بررسی اعجاز علمی قرآن ، موجودات زنده در سیاره ه

929 بازديد موضوع : اعجاز علمی ,

بررسی اعجاز علمی قرآن ، موجودات زنده در سیاره ه

دوست قرآنی میگوید بعد از پیشرفت هایی که در زمینه ی نجوم و دانش فضا انسان به آن ها دست پیدا کرد ، سؤال جدیدی ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرد که آیا در کرات دیگر منظومه ی شمسی یا منظومه های دیگر موجود زنده ای زندگی می کند؟

گرچه ممکن است تا به حال اثبات شده باشد که بعضی از سیاره ها شرائط زندگی برای موجودات زنده را ندارند اما هنوز گمانه زنی ها در مورد سیارات دیگر ادامه دارد.

ولی با این حال آیاتی در قرآن هست که نشان می دهند:

  1. در آسمان ها موجودات زنده هم زندگی می کنند.
  2. در آسمان ها موجودات عاقل زندگی می کنند.

آیاتی که به آن ها استناد شده به سه دسته تقسیم می شوند:

ولی با این حال آیاتی در قرآن هست که نشان می دهند:

  1. در آسمان ها موجودات زنده هم زندگی می کنند.
  2. در آسمان ها موجودات عاقل زندگی می کنند.

آیاتی که به آن ها استناد شده به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته ی اول:

« و از نشانه های خداوند خلقت آسمان ها و زمین و جنبندگانی است که در آن ها پراکنده ساخته است.»

« وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فیهِما مِنْ دابَّةٍ »[۱]

منظور از « سماوات » خصوصا با توجه به آیه ی ۱۸ سوره ی حج که در ادامه به آن اشاره می کنیم همان کهکشان و آسمانی است که تمام سیاره ها و ستارگان و منظومه ها در آن قرار دارد.

و منظور از « دابة » هر گونه جنبنده است.

بنابر این « دابة » از ریز ترین جنبنده را شامل می شود تا بزرگترین آن.

با توجه به این مطالب ، از این آیه استفاده می شود که خداوند در سیارات و کرات دیگر ( همه شان یا بعضی از آن ها ) موجودات زنده ای خلق کرده است. اما حالا کیفیت این موجودات زنده چگونه است ؟ چیزی نمی دانیم.

دسته ی دوم:

« هر کسی که در آسمان ها و زمین است از روی اختیار و یا اجبار برای خداوند سجده می کند.»

« وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً »[۲]

« هیچ کس در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر این که روزی به صورت عبد نزد پروردگار حاضر می شود.»

« إِنْ کُلُّ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلاَّ آتِی الرَّحْمنِ عَبْداً »[۳]

« آیا ندیدی که هر کس در آسمان ها و زمین است و همچنین خورشید و ماه و ستارگان و کوه ها و درخت و جنبندگان برای خدا سجده می کنند؟ »

« أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ »[۴]

« آیا ندیدی که  هرکس که در آسمان ها و زمین است و پرندگان بال گشوده همگی خدا را تسبیح می گویند؟ هر یک از آن ها دعا و عبادت و تسبیح خودش را می داند.»

« أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ »[۵]

این آیات هم به روشنی دلالت بر وجود موجودات زنده و خصوصا موجودات عاقل و مختار و چه بسا موجودات مکلف در آسمان ها می کند.

زیرا:

آیه ی اول در این دسته ، موجودات تسبیح گو را اعم از صاحب اختیار و مجبور می داند . و اختیار ، لازمه اش وجود عقل است.

آیه ی دوم هم حضور عبد گونه نزد خداوند را مطرح می کند که این هم دلالت بر مکلف بودن این موجودات می کند چرا که عبودیت مقامی است که از معبر تکلیف و تعقل می توان به آن رسید.

آیه ی سوم این شبهه را که منظور قرآن از « سماوات » همان جو بالای سرمان است را به روشنی نفی می کند.

و آیه ی آخر در این دسته ، از وجود نوعی علم و آگاهی و شعور در این موجودات خبر می دهد.

دسته ی سوم:

« و هر آنچه در آسمان ها و زمین است و همچنین ملائکه برای خدا سجده می کنند.»

« وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَ الْمَلائِکَةُ »[۶]

« هر آنچه در آسمان ها و زمین است برای خداوند تسبیح می گویند.»

« سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ »[۷]

البته ممکن است به این دو آیه اشکال شود به این صورت که :

« ما » در لغت عرب به غیر ذوی العقول ( یعنی غیر انسان و اشیاء ) اشاره می کند. بنابر این وجود موجود عاقل را اثبات نمی کند.

جواب این است که گرچه این آیه از اثبات موجود عاقل قاصر است ولی ذکر « دابة » در آیه باعث شده که حد اقل وجود موجود زنده را اثبات کند.

برچسب ها : اعجاز نجومی , زمین از دید قرآن , قرآن و زمین ,

نوشته شده توسط : ali تاريخ : شنبه 07 ارديبهشت 1392 نظرات ()

انتشار اين مطلب در شبکه هاي اجتماعي

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تمامي حقوق براي اين سايت محفوظ است و کپي برداري تنها با ذکر منبع بلامانع است.

طراح: دوست قرآني