close
تبلیغات در اینترنت
< هدف بعثت پيامبر در قرآن

آخرين ارسال هاي انجمن

عنوان پاسخ بازديد توسط
1 6251 aminmoin
2 6693 aminmoin
7 8310 mehdi23
3 8627 mohammad1
1 6833 baran
0 6074 meshkat1373
1 6337 rahpoo
1 7300 maryaam
3 7147 rad69
0 3601 rahpoo
0 1738 rahpoo
0 2076 rahpoo
0 1465 rahpoo
0 11920 rahpoo

بروز بودن

هدف بعثت پيامبر در قرآن

287 بازديد

هدف بعثت پيامبر در قرآن

هدف بعثت پيامبر در قرآن

 

عالي ترين هدف بعثت پيامبر در قرآن چيست؟

پيامبران گرامي اهداف متعددي داشتند که به نظر مي رسد هدايت مردم به سوي کمال و اقامه عدل و قسط در همه زمينه ها، از عالي ترين اهداف آنها باشد.
توضيح
الف- از عالي ترين اهداف بعثت پيامبر (ص) اين بود که راه هدايت را به مردم نشان داده و آنها را به سوي کمال و سعادت حقيقي سوق دهد.

انسان ها بدون انبيائ و وحي، نمي‌توانند راه سعادت را پيدا نمايند. زيرا شناختهاي عادي و متعارف انسانها كه از همكاري حس و عقل، بدست مي‌آيد هر چند نقش مهمي را در تأمين نيازمنديهاي زندگي، ايفاء مي‌كند اما براي باز شناختن راه كمال و سعادت حقيقي در همه ابعاد فردي و اجتماعي، و مادي و معنوي، و دنيوي و اخروي، كافي نيست و اگر راه ديگري براي رفع اين كمبودها وجود نداشته باشد هدف الهي از آفرينش انسان، تحقق نخواهد يافت.
با توجه به به اين مساله ، به اين نتيجه مي‌رسيم كه مقتضاي حكمت الهي اين است كه راه ديگري وراي حس و عقل براي شناختن مسير تكامل همه جانبه، در اختيار بشر، قرار دهد تا انسانها بتوانند مستقيماً يا با وساطت فرد يا افراد ديگري از آن، بهره‌مند شوند. و آن همان راه وحي است كه در اختيار انبياء (عليهم السلام) قرار داده شده و ايشان بطور مستقيم، و ديگران بوسيله ايشان، از آن بهره‌مند مي‌شوند و آنچه را براي رسيدن به سعادت و كمال نهائي، لازم است فرا مي‌گيرند.(ر.ک: آيت الله مصباح يزدي، آموزش عقايد، ص 178)

ب - از ديگر اهداف عالي پيامبر صلّي الله عليه و آله اقامه عدل و قسط است.
«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَأَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَالْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيْهِ بَأْس شَدِيد وَمَنافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِىّ عَزِيْز== ما پيامبران خود را با دلايل روشن (براي هدايت مردم) فرستاديم و همراه آنان ميزان (مقياس سنجش حق و باطل) نازل كرديم تا مردم اصول عدالت را به پا دارند، و آهن را آفريديم، كه در آن قدرت بزرگ و منافعي براي مردم هست و اينها براي اين است كه آنهايي را كه خداوند و پيامبران او را ناديده ياري مي كنند مشخص سازيم. خدا توانا و با قدرت است» (الحديد ، آية 25)
مي دانيد پيامبران و سفراي آسماني براي چه منظوري برانگيخته شده اند آيا هدف از بعثت آنها فقط اين بود كه مردم را به خداپرستي دعوت كنند و بت پرستي را بكوبند يا هدف اين بود كه در هر عصري به بربريت و جاهليت خاتمه دهند و تمدن صحيح انساني به وجود آورند و يا مردم را به يك سلسله اصول اخلاقي و مقررات اجتماعي آشنا سازند، تا مردم روابط زندگي خود را روي آن اصول استوار نمايند.
در پاسخ اين سؤالات بايد گفت پيامبران براي يك هدف جامع تر و كلي تر از آن چه گفته شد برانگيخته شده اند و هركدام از اهداف نامبرده، جزئي از آن هدف وسيع وكلي اند. و اين هدف كلي ووسيع، همان برقراري عدل و تعادل در تمام شؤون فردي و اجتماعي زندگي بشر است و اين هدف به يك معنا زيربناي تمام اهداف ديگر و درخت تناوري است كه بقيه، شاخه هايي از آن هستند و همگي از اين نقطه سرچشمه مي گيرند و به يك معنا، جامع ميان همه آنهاست و انحراف از خداپرستي و يا انحراف از تمدن صحيح انساني و اصول اخلاقي و مقررات اجتماعى، همگي انحراف از اعتدال و اقامه عدل و داد مي باشد.
در آيه مورد بحث، اين هدف وسيع با الفاظ (اقامه قسط) بيان شده است و (قسط) به معناي تقسيم و تقسيط و پخش مي باشد؛ يعني هرچيزي را در جاي خود به كار بردن و هر شي‏ء را در محل شايسته خود قرار دادن، چنان كه از مدت ها پيش عدل را نيز به همين معنا تفسير كرده اند و گفته اند: «العدل يضع الأشياء موضعها؛ عدالت اين است كه هر چيزي در جاي خود قرار بگيرد و نظمي كه شايسته هر موجودي است به وجود آيد»
بنابر اين هدف پيامبران تنها عدالت در دستگاه دادگستري و محاكم قضائي نيست، بلكه عدالت در دادگستري و بررسي پرونده هاي حقوقي و جزائي يكي از شاخه هاي عدل اجتماعي است.
هدف پيامبران اين است كه، عدالت در تمام شؤون زندگي مراعات شود: عدالت در محيط تعليم و تربيت، در محيط دادگسترى، در محيط كسب و كار، در روابط زناشويي و در كليه امور فردي و اجتماعى، حتي در امور روحي ورواني و مسائل مربوط به عبادت و پرستش و در آن چه بشر در زندگي خود با آن روبه رو ست؛ مثلاً اين كه پيامبران، به خداپرستي دعوت و با بت پرستي مبارزه نموده اند از اين جهت است كه خداپرستي يكي از شاخه هاي عدالت و بت پرستى، انحراف از جاده عدالت و مصداق ظلم و ستم به ساحت مقدس كبريايي است؛ زيرا پرستش، حقّ مسلم و انحصاري اوست و سلب اين حقّ مسلم از وي و پرستش مصنوعات او، عملاً انحراف از اصل عدالت به شمار مي رود و لذا مي فرمايد:«... إنَّ الشِّرْكَ لَظُلْم عَظِيم== شرك و دوگانگي ستمي بزرگ است»( لقمان، آية 13) (ر.ک:http://www.tebyan-zn.ir)

در پايان چند نمونه از آيات را را که اهداف متعدد پيامبران را ذکر کرده است؛ نقل مي کنيم که مطالعه انها نيز مي‌تواند مفيد باشد:

1ـ تعليم و تزكيه مردم
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُْمِّيينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ آياتِهِ وَ يزَكيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكتابَ وَ الْحِكمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ(جمعه/2)
2ـ ايجاد قسط و عدل
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكتابَ وَ الْمِيزانَ لِيقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حديد/25.}
3-آزادي انسان ها از قيد اسارت
وَ يضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأَْغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيهِمْ[اعراف/157}
4ـ رفع اختلافات مردم
كانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكتابَ بِالْحَقِّ لِيحْكمَ بَينَ النّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ(بقره/213)
5ـ تشويق و تهديد انسان ها
وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلاّ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ[انعام/48}

نوشته شده توسط : رهپو تاريخ : دوشنبه 05 خرداد 1393 نظرات ()

انتشار اين مطلب در شبکه هاي اجتماعي

نظرات

اين نظر توسط احمدرضا در تاريخ 1393/3/21 و 17:08 دقيقه ارسال شده است

سلام همسنگر گرامی
منتظر حضور شما هستم
یاعلی

اين نظر توسط نرجس در تاريخ 1393/3/14 و 16:36 دقيقه ارسال شده است

عجب نور و صفایی داره قرآن
عجب بانگ رسایی داره قرآن
مسلمانان چرا قران نخونید
به هر دردی دوایی داره قرآن
***************************
سلام بــــــــــــرزوزم منتظر نظرات با ارزشتون هستم*
در پناه قـــــــرآن*
پاسخ : سلام
شعر زیبایی بود...
موفق باشید

اين نظر توسط یــــــــا حــــــسیــــن (علیه السلام) در تاريخ 1393/3/14 و 2:43 دقيقه ارسال شده است

سلام
وبلاگ بسیار زیبای داری
ومطالب خوب و آموزنده
خوش حال میشم اگه به وب ما سر بزنی
و اگه دو ست داشتید
{{{{ تبادل لـــــینک کـــــنیم}}}
پاسخ : سلام و خسته نباشید
ماهم از آشنایی باشما خوشحال میشیم
لطفا برای تبادل لینک از سیستم تبادل لینک هوشمند ما استفاده کنید تاهمان لحطه وبشما در سایت ما نمایش داده شود
باتشکر
موفق و موید باشید

اين نظر توسط یاسمین زهرا در تاريخ 1393/3/13 و 10:01 دقيقه ارسال شده است

سلام
ولادت امام سجاد(علیه السلام) بر شما مبارک باد.
منتظر نظرات ارزنده و سازنده ی شما هستم.

پاسخ : سلام مانیز این عید بزرگو تبریک میگیم بهتون...

اين نظر توسط sajede در تاريخ 1393/3/6 و 20:33 دقيقه ارسال شده است

از مرحوم حاج آقا مجتهدی نقل شد که میفرمودند: آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت:
مــــــــرنــــــــــج و مـــــــــرنجـــــــان
آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم. ولی مرنج یعنی چی؟ چطور میتوانم ناراحت نشوم؟ مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چطور میتوانم نرنجم؟! آقای نخودکی گفت: علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی.
همچنین عارف کامل مرحوم آقای حاج اسماعیل دولابی نیز فرمود:
«خلاصه و لبّ اخلاق در دو کلمه است: مرنج و مرنجان»

مایل به تبادل لینک بودید خبر بدید
پاسخ : سلام
بله
درقرآن کریم هم همین دونکته وجود دارد
برای تادل لینک از تبادل لینک هوشمند استفاده کنید

اين نظر توسط سید جلال در تاريخ 1393/3/6 و 12:21 دقيقه ارسال شده است

از حرا آیات رحمن و رحیم آمد پدید

با نخستین حرف،قرآن کریم آمد پدید

صوت”اقرا ء باسم ربک” می رسد بر گوش جان

یا که از غار “حرا”خلق عظیم آمد پدید

عید مبعث مبارک
پاسخ : سلام و خسته نباشید
ممنون عید مبعثث برشماهم مبارک...

اين نظر توسط آسمانه در تاريخ 1393/3/5 و 23:37 دقيقه ارسال شده است

یا رحمت للعالمین جبریل می خواند تو را
ای منجی کل بشر بیرون بیا از این سرا

تو شهریار عالمی تا چند در غار حرا
ای یوسف مصر وجود از چاه تنهایی درآ


عید مبعث مبارک[گل][گل][گل]
پاسخ : سلام
این عید برشما و تمامی بازدید کنندگان مبارک باد


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تمامي حقوق براي اين سايت محفوظ است و کپي برداري تنها با ذکر منبع بلامانع است.

طراح: دوست قرآني